گروه هوافضا دانشگاه آزاد رامسر
گروه هوافضا دانشگاه آزاد رامسر

گروه هوافضا دانشگاه آزاد رامسر

معرفی رشته هوافضا و اشتغال


برای دانلود کلیک کنید       فایل :      pdf 



معرفی رشته مهندسی هوافضـا

(دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر)

اگر علم در ثریا باشد مردمانی از پارس به آن دست می­یابند.

   حضرت محمد(ص)

صنایع هوافضا در دنیا یکی از پیشروترین زمینه‌های تحقیقاتی است و همواره موجبات ترقی و جهش در سایر رشته‌های علوم و مهندسی را فراهم ساخته و در این راستا بودجه‌های عظیم نظامی و غیرنظامی را به خود اختصاص داده است، موضوعاتی از قبیل طراحی و ساخت هلیکوپتر، هواپیمای بدون سرنشین، عمود پرواز، موشک از یک طرف و ساخت ماهواره ها از طرف دیگر جامعیت و حساسیت این رشته را بیش از پیش روشن می‌سازد. به طور کلی مهندسی هـوا فضـا علمی است که در آن از همه علوم از جمله مکانیک، کامپیوتر، الکترونیک و عمران استفاده می‌شود.

 

زمینه‌های اشتغال:

هدف اصلی صنعت هوافضا طراحی و ساخت وسایل پرنده است، در نتیجه فارغ‌التحصیلان مهندسی هوافضا می‌توانند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی، موشکی و ماهواره فعالیت نمایند و همچنین در کلیه سازمانهایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده می‌کنند، به عنوان کارشناس و محقق خدمت نمایند. اما علاوه بر اشتغال در مراکز فوق، یک مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آئرودینامیک، طراحی سازه و روشهای طراحی توربو ماشین‌ها توانایی‌ کار در شاخه‌های متعددی از مهندسی و پروژه‌های خارج از حیطه صنایع هوافضایی را نیز دارد.کاربرد زمینه‌های مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمی‌شود. برای مثال آئرودینامیک خودرواز برخی جهات شباهت زیادی به آئرودینامیک هواپیما دارد و امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیک، خودروهای کم مصرفتری می‌سازند. فرایند سیستم‌های کنترل صنعتی نیز با فرایندهای طراحی کنترل در وسایل پرنده بر یک مبنا است و همچنین سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادی با سازه یک هواپیما دارد و بالاخره توربینهای گاز یک نیروگاه یا پالایشگاه همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی می‌گردند.

 با توجه به استراتژیک بودن این رشته در نقشه جامع علمی ایران بعنوان اولین رشته برای تخصیص بودجه و استخدام نیرو در نظر گرفته شده است.

در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر شرکت‌های هوافضایی و ساخت ماهواره، در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع خودروسازی و فرودگاه ها فرصتهای شغلی بسیار خوبی دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر از سال 1390 بعنوان اولین واحد دانشگاهی شمال کشور آغاز به جذب دانشجو در رشته مهندسی هوافضا نموده است . این واحد دانشگاهی با برخورداری از امکانات کافی و کادر علمی مجرب با مدرک دکتری و یا دانشجوی سال آخر مقطع دکتری آماده ارائه خدمت به شما عزیزان جهت پیشرفت و اعتلای ایران عزیز می باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد