گروه هوافضا دانشگاه آزاد رامسر
گروه هوافضا دانشگاه آزاد رامسر

گروه هوافضا دانشگاه آزاد رامسر

ساخت روبات های جدید برای سفری دوباره به ماه

athlete

 

نسل آینده کاوشگران ماه، روبات هایی با جثه یی بزرگ و شش چرخ است که می تواند اقامتگاه فضانوردان را جابه جا کند و آنها را به هر جایی که می خواهند، برساند. این روبات کاوشگر، شاید به لحاظ امکانات فناوری، پدیده چشمگیری نباشد اما نسل آینده مسافران ماه این بخت را دارند که در این روبات دوقسمتی کار و زندگی کنند. این ابزار از یک طرف روباتی متحرک و از طرف دیگر سکونتگاهی است که فضانوردان می توانند از آن به عنوان کمپ اصلی استفاده کنند. در حقیقت این روبات می تواند نقش خانه متحرک فضانوردان را بازی کند.

 

athlete

 

چیزی که در این تصویر می بینید بخش متحرک این روبات است که Athlete نام دارد. کلمه Athlete هم در انگلیسی به معنای قهرمان است و هم سه واژه عبارت All-Terrain Hex- Limbed Extra-Terrestrial Explorer است که کاشف فرازمینی با پاهای جادویی تمام زمینی معنا می دهد. این ابزار حمل و نقل که در عین حال محل سکونت نیز هست، دارای شش چرخ است که آزمایشگاه پیشرانش جت در پاسادنای کالیفرنیا کار طراحی و ساخت آن را انجام می دهد. این نمونه اولیه قهرمان که از فلز آلومینیوم ساخته شده است 5/2 متر پهنا و 1/2 متر ارتفاع دارد. این روبات برای حرکت و جابه جایی از شش چرخ استفاده می کند که هرکدام قابلیت حرکت مستقل از دیگر چرخ ها را دارد و بسیار سبک است. این ابزار هنگامی که در زمین های هموار است، چرخ ها روی سطح می چرخند اما در زمین های ناهمواری که حرکت چرخ ها با دشواری روبه رو می شود مانند دشت پر از سنگلاخ یا تپه های شیبدار، چرخ ها قفل می شوند و روبات همانند انسان روی پاها قدم برمی دارد. البته روباتی که برای انجام ماموریت واقعی ساخته می شود، دو برابر روباتی است که تصویرش را می بینید. جنس آن روبات از فولاد است و می تواند 15 تن بار را به هر کجایی که بخواهد، حمل کند. سرعت این روبات نیز حدود پنج کیلومتر در ساعت خواهد بود. برین ویلکاکس پژوهشگر ارشد طرح قهرمان می گوید؛ «این حداکثر سرعتی است که می توان بدون روبه رو شدن با خطر سرنگونی حرکت کرد، زیرا در ماه گرانش کم است.» مزیت های این خانه های متحرک آشکار است. ویلکاکس می گوید؛ «روی زمین، ماشین متحرک را در کمپ پارک می کنیم و از ماشین های سبک برای گشت های روزانه و کشف محیط پیرامون استفاده می کنیم.» چنین موضوعی در ماه هم صحت دارد. قهرمان خانه متحرکی را برای فضانوردان فراهم می کند و فضانوردان می توانند با استفاده از ماهنوردهای سبک و کوچک به گشت های روزانه خود بپردازند. ویلکاکس می گوید؛ وقتی فضانوردان پس از سفرهای روزانه، مکانی را به دقت بررسی کردند، قهرمان را به جایی دیگر منتقل می کنند. فضانوردان مستقر در ماه یا مهندسان مستقر در زمین قهرمان را به سمت مقصد بعدی هدایت می کنند. دوربین های نصب شده روی هر کدام از وجوه بدنه شش گوشه روبات، تصویری پانوراما (سراسری) از محیط اطراف را به کاربر ارائه می کند.

وقتی که چند روبات قهرمان به یکدیگر متصل شوند، درهای محل اقامت با دقت یک هزارم سانتی متر تنظیم می شود. در این حالت اتاق ها چنان محکم آب بندی می شود که فضانوردان می توانند در حالی که تی شرت به تن دارند، از محل سکونت خود به آزمایشگاه علمی که در همسایگی آنان قرار دارد، بروند. فضانوردان در آزمایشگاه می توانند نمونه هایی را که در طول روز به دست آورده یا با استفاده از مته و بیل های متصل به پایه های قهرمان جمع آوری کرده اند، تجزیه کنند. این فضانوردان در جست وجوی پاسخ به معماهای علمی بسیاری هستند. برای مثال آیا واقعاً یک شهاب سنگ دایناسورها را نابود کرده و اگر این گونه است این اتفاق کی روی داده است؟ شاید پاسخ این معما در ماه نهفته باشد. ویلکاکس می گوید؛ «برخورد شدید جسمی با زمین باید سطح ماه را با پوششی از غبار پوشانده باشد. از آنجا که ماه هیچ گونه تکتونیک صفحه یی (جابه جایی لایه های سطح) ندارد، به احتمال بسیار لایه های زیر سطح بدون تغییر مانده اند.

با استفاده از ابزارهای نمونه برداری نصب شده در قهرمان می توانیم به این لایه ها نگاه کنیم و سیر زمانی آشکاری از حوادث روی داده را دریابیم. این کار درست مثل نگاه کردن به حلقه های تنه درخت است.» دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا امیدوارند، برای آزمایش قهرمان، آن را در ماموریتی بدون سرنشین تا سال 2012 به ماه ارسال کنند. رویدادهای بعدی تا حد زیادی به موفقیت طرح های ناسا برای انجام اکتشاف های فضایی سرنشین دار بستگی دارد. از جمله این برنامه ها جانشین کردن شاتل های فضایی با سامانه های کپسول دار و اعزام مجدد فضانوردان به ماه تا سال 2020 است. قهرمان تا آن زمان ویژگی ها و مشخصات بسیار پیشرفته تری نسبت به این نمونه اولیه خواهد داشت. تا آن زمان ابزارهای اکتشافی می توانند به طور خودکار گردش کنند و به وسیله فرمان های صوتی با فضانوردان در ارتباط باشند. این ابزار همچنین خواهد توانست با استفاده از قلاب ها و چنگک ها از صخره های عمودی هم پایین بیاید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد